>>Amazon, non-profit-organisatie

Amazon, non-profit-organisatie

31-03-2016

Amazon, non-profit-organisatie

Een deel van de malaise bij winkelketens als V&D, Macintosh en DA is te wijten aan de snelle opkomst van internetwinkels. Je zou verwachten dat dergelijke winkels daarom grote winstmakers zijn, maar vaak is dat niet het geval. Neem bijvoorbeeld Amazon.

Jeff Bezos, de oprichter en bestuursvoorzitter van Amazon, stelde onlangs op Twitter voor om Donald Trump de ruimte in te schieten. Dat was een reactie op een wat bozige tweet van de presidentskandidaat over het bedrijf. ‘Als Amazon ooit belasting zou moeten betalen, zou het aandeel crashen en het bedrijf zou als een papieren zak in elkaar worden gefrommeld.’ Trump vindt dat een internetbedrijf met een marktwaarde van $ 310 mrd meer belasting zou moeten betalen en niet als ‘non-profit’-bedrijf zou moeten opereren.

Trump heeft een punt. Het in 1994 opgerichte Amazon is de afgelopen decennia onstuimig gegroeid naar een van ’s werelds grootste internetwinkels. De afgelopen twintig jaar groeide de omzet van het bedrijf van $ 0,5 mln naar meer dan $ 100 mrd. Maar onder de streep blijft er voor aandeelhouders bitter weinig over. Alles bij elkaar opgeteld verdiende Amazon sinds 1995 ruim $ 2,3 mrd. Wat Amazon in twintig jaar verdiende, schraapt Apple in nog geen drie weken als nettowinst bij elkaar. Dus ja, Amazon is zo bezien een non-profitorganisatie.

Dat is een weloverwogen strategie, die de basiswetten van het kapitalisme aan zijn laars lapt. Hoezo winstmaximalisatie? Aandeelhouders wordt gevraagd miljarden in het bedrijf te stoppen, zonder daar een rendement in de vorm van dividend voor terug te krijgen. Toch doen ze het massaal. Daardoor verdubbelde de aandelenkoers van alleen al dit jaar. Beleggers zullen bij zo’n koersrendement niet snel over dividendrendementen beginnen.

De vraag is natuurlijk hoe lang Amazon dit kunstje volhoudt. Zoals een bekende wijsheid leert: winst is een opinie, contanten zijn een feit. En dat laatste genereert Amazon in overvloed. Het bedrijf kiest er alleen voor alles te herinvesteren in groei van het bedrijf. De afgelopen jaren groeiden de investeringen in extra servercapaciteit, vierkante meters magazijn en nieuwe productcategorieën van $ 224 mln in 2007 naar bijna $ 5 mrd dit jaar. Dat levert extra omzet en inkomsten op, die weer worden gebruikt voor groei elders in het bedrijf.

Amazon blaast zichzelf op tot steeds grotere omvang. Een belegging in Amazon is dus een bewuste gok om in de toekomst flink uitbetaald te krijgen. Amazon schuift dat cashmoment bijna oneindig in de toekomst. Voorlopig gaan beleggers mee in de verwachting dat de cashgenererende machine ooit een winstuitkerende machine wordt. Amazon heeft ongeveer 1% van de totale Amerikaanse retailmarkt in handen. Dat moment lijkt daarom nog lang niet in zicht.

Geschreven door Bartjens en gepubliceerd in FD op 29 december 2015. 

Invouwen