>>Kasstroom bepaalt bonus Shell-manager

Kasstroom bepaalt bonus Shell-manager

23-01-2017

De variabele 'kasstroom' wordt voortaan belangrijker dan winst voor het beloningspakket van Shell-managers. Shell-bestuurders worden vanaf volgend jaar niet langer afgerekend op de behaalde winst per aandeel. Die variabele in het zogenoemde 'langetermijn-incentive-plan' in het beloningspakket van bestuurders wordt vervangen door de vrije kasstroom. Dat blijkt uit een presentatie van de remuneratiecommissie op de website van Shell.

De winst per aandeel is bij Shell tot nu toe nog goed voor 30% van de lange-termijn-bonus van topbestuurders. De overige 70% wordt berekend op behaalde doelstellingen rond het rendement op het gemiddeld geïnvesteerd vermogen (20%), het totale aandeelhoudersrendement (30%) en de operationele kasstroom (20%).

In het nieuwe voorstel is de helft van de lange-termijn-beloning afhankelijk gemaakt van operationele én vrije kasstroom (beide 25%), rendement op gemiddeld geïnvesteerd vermogen (25%) en totaal aandeelhoudersrendement (25%).

Shell past de beloningsstructuur aan om die meer in lijn te brengen met de nieuwe strategie die het bedrijf in juni aankondigde om na de overname van BG Group zich vooral te richten op schuldreductie, het afstoten van bedrijfsonderdelen en het vergroten van de kasstroom, zo laat een woordvoerder weten.

‘Door een plafond te zetten op onze investeringen tot aan 2020, door te investeren in zeer aantrekkelijke projecten, door de kosten te drukken en niet-kernactiviteiten af te stoten, kunnen we Shell omvormen tot een meer gefocust en veerkrachtiger bedrijf met betere rendementen en een groeiende vrije kasstroom per aandeel’, zei Shell-topman Ben van Beurden in juni bij de bekendmaking van die strategie.

Jaap Koelewijn, zelfstandig adviseur en deeltijdhoogleraar corporate governance aan Nyenrode Business Universiteit, benadrukt de bekende financiële spreuk ‘profit is an opinion, cash is king’. ‘De kasstroom ligt dichter bij wat aandeelhouders iets zegt dan winst. Het is minder manipulatief dan winst.’

Ook Rients Abma, directeur van Eumedion, de koepelorganisaties van institutionele beleggers, denkt daar zo over. ‘De winst per aandeel is als maatstaf niet echt geliefd bij beleggers omdat die manipuleerbaar is. En wij pleiten er altijd voor dat de beloning in de pas loopt met de strategie.’

Gebaseerd op artikel in FD van 2 dec. 2016 en geschreven door Bert van Dijk.

Invouwen