>>The next big thing

The next big thing

12-10-2015

The next big thing

Peter Hinssen is als entrepreneur, schrijver en veelgevraagd spreker de go-to expert als het aankomt op radicale innovaties. In 15 jaar tijd richtte hij 5 bedrijven op, waarvan nexxworks het meest recente is. Tegenwoordig maakt hij ook furore met zijn boeken waaronder de veelgelezen The New Normal en The Network Always Wins. Daar bovenop is hij ook nog eens docent aan verschillende internationale business schools, waaronder de prestigieuze London Business School.

Wat zijn je verwachting van Exact Live?

Ik ben vooral heel erg benieuwd of de andere presentaties op Exact Live zullen aansluiten bij het verhaal waar ik mee bezig ben, namelijk dat onze huidige wereld constant aan het veranderen is onder invloed van de technologie en dat markten netwerken worden. De afgelopen jaren was technologie revolutionair, maar in deze volgende fase beginnen we het een steeds normaler onderdeel van ons functioneren te vinden. Zowel privé als zakelijk. Ik geloof dat deze ontwikkeling een enorme impact heeft op organisaties.

Het thema van Exact Live is the next big thing. Wat denk je dat ondernemers de komende jaren te wachten staat?

Het bedrijfsleven zoals we het nu kennen wordt steeds verder geautomatiseerd. Ik denk dat we in een stroomversnelling komen op het moment dat we in de volgende fase belanden. Hierin worden netwerken belangrijker dan technologie of de organisatiestructuur. We moeten leren om in een nieuwe context te denken. De relatie met de klant zal bijvoorbeeld totaal anders worden. Er is niet langer sprake van een normale relatie tussen leverancier en klant zoals we die nu kennen. Klanten leven in een netwerk, ze leven online. Ze hebben toegang tot een verscheidenheid aan input, informatie en allerlei gegevens. Dit zal de manier van communiceren fundamenteel veranderen. Het concept ‘markt’ verdwijnt en zal plaats maken voor het netwerk.

Wat betekent dat concreet voor bedrijven?

Klassieke organisatiestructuren zijn aan het einde van hun Latijn. Deze hiërarchische structuren hebben lange tijd prima gewerkt, maar op het moment dat de buitenwereld verandert, merk je dat dit oude concept niet meer werkt. Dit is ook niet vreemd, het is een enorme opgave om je hele manier van denken te veranderen. Organisatiestructuren zoals we deze nu kennen stammen uit het einde van de 18e eeuw. Een werknemer wordt aangenomen om een job te doen en krijgt een vastomlijnde functieomschrijving. Dat werkte altijd prima. Maar in de huidige samenleving moeten we groeien naar meer vloeibare organisaties, niet meer zo statisch. Afhankelijk van een project, uitdaging of issue, de juiste mensen en talenten bij elkaar brengen. Meestal is iedereen enthousiast over zoiets tot het daadwerkelijk uitgevoerd moet worden, want dit veranderen is niet gemakkelijk. Maar als je even door de zure appel heen bijt, zal je zien dat het mooie mogelijkheden biedt om op een heel andere manier te gaan werken.

Heb je een voorbeeld van bedrijven die dit al succesvol omarmd hebben?

Het is heel makkelijk om meteen aan start-ups te denken. Hierin zitten vaak jonge mensen waarbij deze manier van denken al in hun DNA zit, ze zijn afkomstig uit de netwerk generatie. Ze pakken dingen op een hele andere manier aan. Technologie is voor hen enkel een handig middel om de wereld mee te veranderen, om bedrijven op te starten. Neem bijvoorbeeld Uber, wat inmiddels miljarden dollars waard is doordat ze de keten totaal hebben hertekend. Als ik kijk naar een klassiek bedrijf, is een Disney een mooi voorbeeld. Het is een bedrijf van ruim 100 jaar oud en was vroeger strak hiërarchisch ingericht. Dit hebben ze helemaal omgegooid, ze hebben bijvoorbeeld diverse leuke acquisities gedaan zoals Pixar en Marvel en hebben de organisatie vervolgens op een heel andere manier ingericht. Het is nu veel meer gericht op het netwerk dan op een klassiek patroon. Elke bedrijf worstelt met de manier waarop ze hun strategie moeten aanpassen op de huidige maatschappij. Technologie gaat steeds sneller en sneller, het is bijna niet bij te houden. Klassieke bedrijven moeten nadenken over hoe ze zelf ‘the day after tomorrow’ in kaart kunnen brengen. Alleen al door de tijd te nemen om hier over na te denken, kun je tot grote resultaten komen.

Welke eerste stappen kunnen ondernemers zetten om naar een netwerk organisatie toe te gaan?

Het is belangrijk om te bedenken dat er geen ‘one size fits all’ is. Iedereen is aan het experimenteren en al doende leert men. Maar als je kijkt naar traditionele bedrijven zie je vaak dat de bedrijfsleiding of het bestuur meestal bestaat uit oudere mensen, vaak mannen. Veertig- of vijftigjaren moeten nadenken over een strategie binnen een veranderende netwerkmaatschappij waar zij zelf weinig kennis van hebben gezien hun herkomst uit de hiërarchische generatie. Dit soort bedrijven geef ik graag een praktische tip: er komen elke dag nieuwe, jonge mensen binnen. Vaak worden die gecoacht door een meer ervaren, oudere manager. Maar wat als je dit nu omdraait, en de jongere werknemer de oudere werknemer laat uitleggen hoe hij het zou doen? Pas “reversed mentoring” toe en laat die jongere werknemer vertellen hoe zijn generatie ergens naar kijkt. Al doe je dit maar één uurtje per twee weken, dan zul je zien dat er een ongelooflijke stroom van ideeën op gang komt.

Geschreven door Peter Hinssen en gepost in Exact Live.

Invouwen